måndag 6 maj 2013

Framtida undervisningsmiljöer

Idag rensade jag bland mina skåp och bokhyllor. Så småningom hittade jag ett litet fotoalbum med mina gamla bilder. En av bilderna var från 1974 (Kosovo) tiden när jag just börjat grundskolan. Vad kan man säga om den undervisningsmiljö vi haft för nästan 40 år sedan?
Kommer fortfarande ihåg gamla träbänkar och en stor svart tavla framför oss! Papper, penna, bok, 30 elever och en engagerad lärarinna. När man tänker närmare så har undervisningsmiljön i dagens skolor inte förändrats så mycket jämfört med tidigare. Visserligen har man bytt svarta tavlor med whiteboards och fler och fler klasser har projektorer istället för överheads men de flesta klassrum ser likadant ut idag som 40 år tidigare.



Jag funderade lite hur ett klassrum bör se ut i framtiden med tanke på att dagens elever tillhör den digitala generationen. Att bara lägga till teknologin i dagens klassrum räcker inte för att uppfylla de behov som framtidens elever kommer att ha. Framtida klassrum behöver designas på så sätt att användningen av den fysiska utrymmet från belysning och möblering till akustik och luftcirkulation bör vara ledtråden till en lyckad klassrumsdesign. Det ska finnas möbler som lätt kan flyttas och konfigureras för att uppfylla elevernas behov samt erbjuda lämpligt plats till tekniska prylar såsom tabletter, smarta telefoner, bärbara datorer men även bocker, pennor etc. Ett typisk klassrum ska innehålla en interaktiv tavla, dokumentkamera, projektor med trådlös överföring, automatiska mörkgardiner vid projektorvisning, uttag med usb grännsnit, audio och video grännsnit vid varje bänk, styrbar belysning etc. Klassen ska även ha någon typ av videokonferenssystem. En lärare ska när som helst ha möjligheten att direktsända sin lektion så att även elever som inte delar sama fysiska utrymme med andra elever i klassen kan följa lektionen. På så sätt kan även föräldrar följa hur arbetet i klassen fortskrider. För att kunna genomföra den här typen av klassrumsförändring så måste man redan nu satsa på den infrastruktur som behövs. Det kommer att. bli en stor omställning även för oss lärare och därför ser jag det inte bara som utmaning utan även som vår skyldighet att redan nu "tänka" digitalt vid utformning av vår undervisning. Att använda digitala verktyg vid vår undervisning bör vara en självklarhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar